Dagboksanteckning. 2016-04-18.
Mitt förhållande till mig själv är ganska fascinerande. Det är åtminstone så jag upplever det själv. För jag ljuger ofta för mig själv. Särskilt i skrift. Särskilt när jag skriver till mig själv. Jag skriver som om texten låg synlig för alla som ville, eller kanske snarare för alla, oavsett om de ville. Fast inte har väl någon läst något som jag skrivit till mig själv? Inte ens min älskade har läst det jag skriver till mig själv, men som jag på något plan ändå önskar att fler skulle läsa. Men varför ljuger jag då? Det blir ju så uppenbart. Nästan patetiskt och fjantigt. Jag önskar ju att mina texter skulle få spegla mitt innersta. Mitt ärliga jag. Fast sen inser jag, det kanske inte finns något ärligt jag. Kanske är alla mina tankar en samling lögner som håller mig levande. Ständigt växlande lögner.

Vem är jag då? Om jag inte kan lita på mig själv, vem kan jag då lita på? Det är något svindlande med att ens tänka tanken. Jag väljer mina ord när jag nu skriver. Lägger till rätta. Låter inte sanningen träda fram ordentligt. Om det finns en sanning inom mig, varför låter jag inte den tala. Vem är intresserad av att läsa en skriven lögn? Hur ska jag någonsin kunna träda fram förbi lögnens enorma portar? Detta är första dagen. Den första i mitt liv. Den första i mitt nya liv, när jag låtsas vara ärlig fast jag egentligen ljuger. Vad ska man skriva om för att texten ska korrelera med livet? Hur kan man vara ärlig? Och hur ska jag egentligen skriva för att inte bara ställa frågor? Kanske behövs det någon gång ett svar, men på vilken fråga då?

Standard

Leave a Reply

